Leden jsme opět zakončili E-mail Restartem – konferencí, kterou již třetím rokem pořádá agentura Taste. Přinášíme vám shrnutí myšlenek, které nás nejvíce zaujaly.
Brand a výkon jdou ruku v ruce, nestojí proti sobě
Podle Petra Miklíka praxe retenčního marketingu Grizly.cz ukazuje, že ačkoliv má akční mailing vysoký prodejní potenciál, tak je pro značku důležité takové zprávy střídat s obsahovými e-maily, které prezentují hodnoty, na kterých značka stojí. To potvrzuje i Ondřej Kužílek z agentury Webscale, který ve své přednášce apeloval
ať značky nemyslí krátkozrace. Výkon je sice fajn, ale bez kontinuálního budování brandu zákazníkům o značce neříká zhola nic. A jak pak může taková komunikace budovat dlouhodobý vztah?
Představte si e-mail jako fyzickou zásilku, pak budete lépe chápat, jaké parametry musí splňovat
Štěpánka Lebedová ze Seznam.cz doporučuje, abychom o e-mailu přemýšleli jako o dopisu. Snáz se nám pak budou chápat veškeré technické náležitosti, které má náš
e-mail splňovat. Stejně jako klasická zásilka. Jen s tím rozdílem, že když si dáte záležet a dodržíte pravidla doručitelnosti, tak máte 99,9% pravděpodobnost, že bude
do cílové schránky doručený. 🙂
Základní automatizace nemusí fungovat pro každý byznys
Honza Tichý krásně popsal rozdílné chování základních automatizací. Nad automatizací, kterou chcete spustit, je třeba přemýšlet. Zamyslet hlavně nad tím, zda vůbec dává smysl z pohledu vašeho byznysu a nákupního chování zákazníků. Základní rada zní: neimplementujte automatizace strojově jen z toho důvodu, že to lze. Honza také vypíchnul, že je potřeba vytvářet kohortové analýzy, stanovovat si krátkodobé metriky u dílčích automatizací, ale také i dlouhodobé metriky napříč všemi rozesílkami, které dotváří celek.
Poznání zákazníků je základ úspěšné e-mailingové strategie
Chcete-li tvořit obsah, který vaše zákazníky bude skutečně zajímat, je potřeba se s nimi bavit. Využít na to můžete čas, který vám ušetří automatizace, tak jako to dělá Adam Pýcha z Knihy Dobrovský. Jak tahle komunikace vypadá v praxi se můžete sami přesvědčit ve facebookové skupině Knižní závisláci, kterou Knihy Dobrovský vede.
I když se může zdát, že v knižním světě jsou lidé rozdělení na fanoušky žánrů a autorů, Adam varuje před tím, aby značka komunikovala až příliš segmentovaně. Klade
si totiž zajímavou otázku. Pokud bude mít každá skupina zákazníků jinou komunikaci, budou vůbec všichni zákazníky stejné značky? Věří v to, že je potřeba, aby stále existovala komunikace, která míří plošně. Poté bude existovat nějaká zákaznická zkušenost, která všechny spojuje.
Adam dodává, že je potřeba nemyslet jenom na to, aby se v e-mailingu objevovaly dynamické produkty, ale také dynamický obsah, který daného zákazníka zajímá. Větší zapojení obsahových výstupů do e-mailingu je jeho plán pro rok 2024. Protože Knihy Dobrovský jsou náš milý klient, určitě budeme během roku informovat o tom, jak
se nám obsah do automatizací podařilo integrovat.
AI v naší bublině používáme aktivně, brzy nahradí juniory
Leitmotivem celého E-mail Restartu, stejně jako všech marketingových konferencí v poslední době, musela být bez diskuse umělá inteligence. Nějakým způsobem
se k ní vymezoval každý z řečníků. Shoda panuje nad tím, že AI je potřeba adaptovat. Učit se ji v týmech využívat a čas, který nám ušetří, věnovat na úkoly, které umělá inteligence zpracovat nemůže. Zatím ji využíváme jako juniora, zejména na základní práci s obsahem. Velice pěkná myšlenka však padla v panelové diskusi – když budeme místo juniorů využívat AI, kde nám vzniknou noví senioři? To je otázka, na kterou nám musí odpovědět až praxe…
Advokátka Petra Stupková důrazně dodala, ať počítáme s tím, že AI generovaný obsah není vlastnictvím toho, kdo si ho nechá vygenerovat, protože vstup člověka je tam mnohem menší než u programu, který výsledný obsah generuje. To je určitě dobrá motivace k tomu, abychom všichni i interně zapracovali na komplexitě našich promptů.
Nicméně stále jsou i takové značky, které se nebojí říct, že AI pro ně až takovým pomocníkem není. Mikuláš Všelicha z Kytary.cz přiznává, že na testech možností využití umělé inteligence strávili mnohem více času, než kolik by jim zabralo, kdyby obsah vytvořili vlastní rukou. Esence značky je pro ně zatím něco, co chtějí uchovat pod lidským dohledem. Přeci jen tým, který pro své produkty žije a má vizi, obsah sám vyprodukuje mnohem rychleji, než pokud by se snažil napromptovat AI.
Text zpracovali kolegové z Targito. Děkujeme.