‍E-mail marketing často „padá do klína“ juniorům. Nemají totiž moc možností, jak se bránit. Existují ale základní pravidla, se kterými může dobrý e-mailový marketing tvořit i začátečník. Seznamte s best practise agentury Sherpas TECH.


Pusťte si přednášku: 




Co si z přednášky odnést?

1.  Soustřeďte se na předmět.
2. Nepodceňujte preheader. 
3. Používejte atraktivní obrázky.
4. Vylaďte svoje texty.
5. Optimalizujte akční tlačítka.
6. Nezapomínejte na mobilní zařízení.
7. Přemýšlejte o cílových stránkách. ‍


Jak to vidí dnes?

1) V sezoně vánočních svátků a novoročních výprodejů máme schránky plné newsletterů. Přistál do té vaší nějaký s předmětem, který vás opravdu zaujal? 
Zaujmout v předvánočním období je velmi složité. Podle mě je důležité snažit se udržet komunikaci zajímavou zejména pro stávající zákazníky, nabídnout jim opravdu relevantní vánoční nabídky, tipy a inspiraci. Pokud mám uvést konkrétní příklad předmětu, z našich klientů se mi velmi líbí v tomto směru komunikace e-shopu Alkohol.cz. Pro tohoto klienta přímo nepracuji, ale ráda jeho komunikaci sleduji, protože je hravá a zábavná. Některé jejich předměty –  “Už jste si otevřeli dnešní okénko adventního kalendáře?” nebo “Vánoční dárkové sady: My v tom Ježíška nenecháme!”

2) Máte nějaký tip, kam se dívat po inspiraci, aby byl člověk schopný ze sebe dostávat stále nové a nové předměty? Sledujete třeba nějakou zahraniční inspiraci? 
Osobně mi v inspiraci pomáhá průběžné zaznamenávání různých nápadů, které by se mi mohly hodit v budoucnosti. Zároveň si již použité předměty sepisuji do excelu, takže mohu využívat  takovou svoji soukromou databanku. Průběžně samozřejmě sleduji svoji e-mailovou schránku, sociální sítě a dalších kanály, zejména našich klientů, protože je dobré se podívat i jinam, co tam funguje. A poslední rok pro inspiraci hodně využívám ChatGPT, který je právě v oblasti inspirace skvělý pomocník. 

3) Je lepší být v e-mailingových textech kreativní nebo se držet ověřených postupů?
Určitě je dobré se držet ověřených postupů. Pro texty v newsletterech to znamená krátké, stručné věty, používání nadpisů, odrážek a zdůrazňování nejdůležitějších částí tučným písmem. Je to z toho důvodu, že stejně jako na webových stránkách i v newsletterech máme všichni tendenci obsah skenovat. Na druhou stranu, pokud máme schopného copywritera, který dokáže psát zábavné, relevantní a inspirativní texty, tak je jistá míra kreativity na místě. Nejdůležitější z mého pohledu je držet se jedné hlavní zásady, a ta je, že obsah newsletteru by měl nalákat k prokliknutí na cílovou stránku. Pokud toto daný e-mailingový text – ideálně ve spojení s poutavou grafikou – splňuje, tak pak je vlastně jedno, jestli se drží ověřených postupů nebo je kreativní, ať už si pod tím představíme cokoliv. 

4) Osobně se často setkávám s newslettery oděvních značek, které v mailingu samotném uvádějí konkrétní produkt (fotku, název, cenu), ale po prokliknutí se dostanu na dopadovou stránku s výpisem všech produktů z dané kampaně. A mnou vybraný produkt musím dlouze hledat. Je tohle postup, který přináší výsledky? (stejně jako v supermarketu pečivo v nejzažším rohu) 
Hlavním cílem každého newsletteru je dovést uživatele ke konverzi. Na cílové stránce (landing page) se odehrává to hlavní. Měla by proto jasně navazovat na newsletter a obsahovat jasnou výzvu – kam dál. Není nic horšího, než když uživatele dovedete k prokliknutí a on se pak ocitne někde úplně jinde než očekává. To je zklamání jednak pro něj, protože buď bude daný produkt dlouze hledat, nebo prostě odejde. A s výsledkem nebudete spokojeni ani vy jako zadavatel nebo firma, protože tady ke konverzi s největší pravděpodobností nedojde. My se v našich kampaních snažíme vždy cílit na konkrétní produktové stránky, nebo samozřejmě kategorie, či speciálně vytvořené cílové stránky, a vždy tak, aby to bylo pro uživatele jasné ve chvíli, kdy kliká na dané tlačítko, banner či odkaz v textu. 

5) Zmiňujete potenciál welcome kampaní, které mají až 80% open rate. Čím je podle vás způsobeno, že je zatím e-shopy příliš nevyužívají?

Z naší studie založené na datech 400 předních českých e-shopů dlouhodobě vyplývá, že welcome scénář po registraci zákazníka má přibližně čtvrtina e-shopů. Přitom welcome kampaně přinášejí významné výhody, jako zvýšení angažovanosti nových zákazníků, vyšší míru otevření a kliknutí, a v konečném důsledku i zvýšení konverzí a loajality zákazníků. My našim klientům welcome kampaně při začátku spolupráce vždy doporučujeme a také nastavujeme. Proč je řada e-shopů nastavené nemá, je mi také tak trošku záhadou. Může to být tím, že řada klientů i marketérů má e-mailing obecně spojený zejména s retenčními ponákupními aktivitami. Přitom nově získané e-maily jsou ty nejaktivnější a rozhodně se vyplatí s nimi pracovat. 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *