Hospodářská situace i nástup AI technologií v posledních měsících hýbou pracovním trhem v oblasti marketingu. Copywriteři, account manažeři a specialisté na PPC jsou jedněmi z nejohroženějších pozic. Chcete si zajistit, že se pod vámi židle nezhoupne? Přesedlejte do e-mail marketingu a retence.
„Když jsme se rozhodli se soustředit na retenční strategii, po čase jsme zjistili, že komplexnost a specifika retenčního marketingu jsou natolik složité, že jsme nebyli schopni to řešit interně a hledali jsme do týmu nového kolegu. Bohužel se nám sehnat nepodařilo, takže jsem si pod sebe tuto agendu vzal částečně já,“ přiznává Jaroslav Kaucký, CMO ZOOT, svoji zkušenost na klientské straně.
„Bohužel se nám sehnat nepodařilo, takže jsem si pod sebe tuto agendu vzal částečně já,“ přiznává Jaroslav Kaucký, CMO ZOOT, svoji zkušenost na klientské straně.
Stejnou praxi potvrzuje i Ondřej Kužílek, CEO z agentury Webscale, která spravuje mailingové kampaně pro klienty z e-commerce i B2B: „Jde o neustálé hledání, vzdělávání a motivaci. Dalo by se říci, že nedostatek odborníků brzdí rozvoj celého segmentu. Komplexnost e-mailingu vyžaduje vysoké nároky na technické, kreativní a obchodní zkušenosti. Ve výsledku to znamená, že hotového odborníka téměř nenajdete. Nám se osvědčuje vychovávat z juniorů konzultanty. Cesta je to pomalejší, ale nabídne řešení, které e-mailing ve své celistvosti potřebuje.“
Postup „vychování juniora“ potvrzuje jako oblíbenou praxi i Petra Nulíčková, HR skupiny Pale Fire Capital, pod kterou spadá například Aukro, Scuk nebo Rouvy. „Specialistů na CRM, kteří obsáhnou technickou i kreativní stránku je opravdu méně než například PPC nebo SEO specialistů. Navíce se role CRM v různých firmách výrazně liší – někde jde o člověka ze salesu, někdy spíše o administrátora a pak i o to ho nefalšovaného CRM specialistu, který si dokáže poradit s retenčními i akvizičními kampaněmi. Ze své zkušenosti je lepší nalodit chytrého, analytického online marketing specialistu se zálibou v datech a vyprofilovat si jej interně do CRM role, než trávit několik měsíců náborem seniorního člověka, kterých na CZ trhu toliko není.“
Ze své zkušenosti je lepší nalodit chytrého, analytického online marketing specialistu se zálibou v datech a vyprofilovat si jej interně do CRM role, než trávit několik měsíců náborem seniorního člověka, kterých na CZ trhu toliko není.“
Targito, český CDP nástroj pro efektivní cílenou komunikaci se zákazníky, se snaží jít klientům vstříc. Své specialisty, kteří se podílejí na vývoji platformy, pronajímá klientům formou služby. Tu je možné každý měsíc přidat k fee za správu nástroje. Martin Štěpaník, CEO Targito, vysvětluje, jaká úvaha za tímto řešením stojí:
„Náš nástroj umožňuje opravdu široké spektrum využití, včetně pokročilé analytiky nad zákaznickými daty, automatizovaných kampaní a personalizované rozesílky. Setkávali jsme se ale s tím, že klienti využívají jen část z těchto možností a pak nedokázali plně vytěžit potenciál Targito. Když jsme zjišťovali, proč tomu tak je, ze všech stran jsme slyšeli stejnou odpověď – nemáme čas, nemáme lidi. A tak jsme se rozhodli klientům zapůjčit lidi vlastní.“
„Když jsme zjišťovali, proč tomu tak je, ze všech stran jsme slyšeli stejnou odpověď – nemáme čas, nemáme lidi.
Přestože v cílené komunikaci na zákazníka vznikají stále nové nástroje, které umožňují snazší práci s daty i sofistikované možnosti rozesílky e-mailů, zpráv a notifikací, lidských zdrojů se v tomto oboru uplatní ještě mnoho. Server Startupjobs.cz, který je rozcestníkem pracovních nabídek v progresivních a technologických firmách, to potvrzuje daty. Za uplynulý rok bylo v kategorii e-mail marketing 303 nabídek, na které zareagovalo 4352 zájemců.
Na aktuální nabídky práce v e-mail a retenčním marketingu se můžete podívat na portálu StartupJobs
Kolegy v tuto chvíli hledají i partneři konference Send Summit
Hledáte i vy nové kolegy? Nebo snad novou práci? Využijte konferenci Send Summit k networkingu! Vaši nabídku práce i poptávku po novém projektu rádi zveřejníme a propojíme vás.