Česká republika patří na světě mezi doslova pár zemí, kde Google není ve vyhledávání hegemonem. Seznam.cz si dlouhodobě drží svoji pozici oblíbeného vyhledavače i e-mailového klienta. V tuto chvíli existuje 7 milionu aktivních e-mailových schránek. I proto by měla být doručitelnost a správná zobrazitelnost e-mailové komunikace na kontakty Seznam.cz stále v popředí zájmu marketérů.
Na pódiu konference Send Summit promluví produktový manažer Email.cz David Finger o tom, jaké postupy je třeba dodržet, aby si vaši zákazníci mohli zaslanou kampaň se svých schránkách skutečně zobrazit. Abychom trochu poodkryli, jak se David dívá na téma e-mailové komunikace z pohledu Seznam.cz, položila mu produktová specialistka Targito, Barbora Šmídová, několik otázek.
Davide, můžete v obecné rovině uvést, jaké jsou klíčové faktory pro úspěšnou doručitelnost?
Faktorů je celá řada, těmi základními jsou validní databáze a spolehlivý nástroj pro rozesílání, který pokrývá všechny důležité technické náležitosti. Nejdůležitější je ale nad rozesílkami přemýšlet, analyzovat data a respektovat samotného příjemce.
Poskytuje Seznam nějaké nástroje, které nám mohou v doručitelnosti pomoct?
Ano, máme vlastní „feedback loop“ na stránce fbl.seznam.cz – nástroj, který reportuje, kdo z mých příjemců označil mou zprávu jako spam a dává tím najevo, že už zprávy nechce dostávat. V rámci přístupu k fbl dáváme také jednotlivým rozesilatelům možnost detailních statistik jejich doručitelnosti.
Jak Seznam operuje se spamovými pastmi a jak mohou rozesílatelé minimalizovat riziko, že jejich e-maily tyto pasti trefí?
Seznam provozuje vlastní tzv. pristine spamové pasti, nepoužíváme recyklované zrušené schránky nebo překlepové domény. Jedinou spolehlivou ochranou před trefením spamové pasti je tzv. double opt-in při registračním procesu, tedy potvrzení vlastnictví emailové adresy jejím majitelem.
Jaký je vliv velikosti e-mailového segmentu na doručitelnost?
Pokud máme kvalitně udržovanou databázi – zohledňujeme při rozesílkách jednotlivé bounce, které dostáváme (neexistující adresa, fbl report), tak velikost samotné databáze nehraje takovou roli. Důležité je zohlednění rozesílání v technickém řešení, zejména to v kolika spojeních posílám a jak velké jsou samotné zprávy. Důvod je, abych nenarážel na tzv. rate limity, které každý poskytovatel freemailu má. Seznam svoje rate limity zveřejňuje a pokud je rozesilatel dodržuje, tak nemá problém
Jak by měla vypadat ideální transakční zpráva, aby nepadala do hromadné pošty?
Ideální transakční zpráva by měla být na samostatné rozesílací adrese (subdoméně), měla by obsahovat jasné sdělení bez dodatečných reklam či zbytečných obrázků.
Jaké jsou nejnovější trendy a best practices v oblasti doručitelnosti e-mailů na světové úrovni a jak mohou být tyto postupy aplikovány v rámci českého trhu?
Rozdíl který vnímám je, že pozice e-mail marketéra bývá ve světě velmi seniorní. Oproti tomu u nás je často e-mailing považovaný za něco spíše startovního. Přitom síla a potenciál e-mailingu je obrovská. Byl bych rád kdyby se tento přístup, například v řadě agentur, změnil právě k tomu světovému.
Jinak si ale nemyslím, že jsme za Seznam v pravidlech a přístupu k doručitelnosti někde jinde než ostatní poskytovatelé. Snad jen, že jsme víc otevření a snažíme se trhu poskytovat informace.
Jaká opatření by měli e-mailoví marketéři přijmout, aby se vyhnuli problémům s doručitelností e-mailů na mobilních zařízeních, která jsou stále více používána pro čtení a odesílání e-mailů?
Důležité je, jak zprávu vnímá sám příjemce. Pokud nebude v jeho zařízení čitelná nebo se jí bude obtížně prokousávat, je vysoké riziko, že takovou zprávu označí za spam, a tím se odesilateli zhorší reputace. V dnešní době ale považuji responzivitu pro mobilní zařízení jako naprostý základ a otestování zprávy před rozesílkou v různých zařízeních skoro jako povinnost.
Jak se změnilo chování příjemců e-mailů za posledních X let a jaký vliv měly tyto změny na úspěšnost e-mailového marketingu?
Řekl bych, že příjemci jsou více kritičtí k tomu co a kolik toho dostávají a méně odpouští chyby. Pokud mají pocit, že toho od jednoho rozesílatele dostávají příliš mnoho nebo už to pro ně není relevantní, tak i přes udělený souhlas nemají problém takovou zprávu označit jako spam. Na druhou stranu se ale prostředí e-mailingu za poslední roky dost zkultivovalo a rozesílatelé to berou víc vážně.